مراقبت های بعد از درمان ریشه

مراقبت های بعد از درمان ریشه یکی از درمان هایی که ممکن است برای خیلی از افراد انجام شده باشد ، درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان می باشد . اگر پوسیدگی دندان بعد از عبور از مینا و عاج دندان به این مناطق گسترش یابد، موجب مرگ دندان و ایجاد درد و عفونت می‌شود. جهت درمان این حالت، دندان پزشک اقدام به درمان ریشه دندان (R.C.T) می‌نماید. در این پست قصد داریم در مورد مراقبت های بعد از درمان ریشه صحبت کنیم ، با ما همراه باشید بعد از عصب کشی دندان یا همان درمان ریشه ، ما باید در مورد مراقبت های بعد از درمان ریشه اطلاع داشته باشیم و انها را رعایت کنیم .   اگر بخواهیم باری دیگر در مورد درمان ریشه توضیح مختصری بدهیم ، می توان گفت :
درمان ریشه به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند.
  مراحل درمان ریشه
  • انجام معاینه و بررسی وضعیت ومیزان اسیب دندان
  • بی حسی موضعی دندان مورد نظر( در بیماران با حساسیت به داروی بی حسی ازتزریق مواد ضد حساسیت استفاده میشود.)
  • دسترسی به کانال دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی
  • محاسبه وتخمین طول کانال
  • تمیز کردن و حذف پالپ دندان
  • پر کردن کانال از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال
  • ترمیم موقت
  • ترمیم دایم-
اما تا اینجا در مورد درمان ریشه و مراحل درمان ریشه آشنا شدیم ، در ادامه می خواهیم شما را با مراقبت های بعد از درمان ریشه آشنا کنیم .     1-جهت جلوگیری از احساس درد در محل دندان درمان شده و نیز محل تزریق بی حسی،داروی ضد درد مصرف کنید.ممکن است تا دو هفته پس از درمان، درد خفیف تا شدید داشته باشید که می توانید جهت تسکین درد هر 4تا6 ساعت از داروی ضد درد پیشنهادی دندانپزشک معالج استفاده نمایید.اگر با وجود مصرف دارو،درد تسکین نیافت، با دندان پزشک خود تماس بگیرید. 2-تورم در ناحیه صورت و اطراف دندان درمان ریشه شده (عصب کشی شده) غیر طبیعی نمی باشد و در صورت بروز  چنین حالتی، جهت دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه نمایید و از مصرف بی رویه دارو یا آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه خودداری نمایید. 3-در بعضی موارد ممکن است تا حدود یک ماه پس از درمان ریشه، هنگام جویدن غذا و اعمال فشار، درد بسیار کوتاه مدتی در ناحیه دندان درمان ریشه شده احساس کنید که به مرور زمان این حساسیت کم می شود و جای نگرانی نیست. در صورت افزایش یا تداوم بیش از یک ماه باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. 4-دندانی که درمان ریشه می شود، شکننده خواهد بود. لذا بهتر است پس از اتمام درمان ریشه، جهت جلوگیری از شکستن، دندان را روکش کنید. 5-لطفا شرایط بعد از درمان ریشه (اندو) دندان خود را با دندان دیگران یا حتی دندان دیگر خود مقایسه ننمایید. زیرا عوامل مختلفی در به وجود آمدن این شرایط دخیل هستند که در صورت لزوم دندانپزشک به صورت شفاهی برای شما توضیح خواهد داد. 6-در ایده آل ترین شرایط، حدود 80 درصد احتمال موفقیت درمان ریشه وجود دارد. در صورت عدم موفقیت، به صلاحدید دندانپزشک، درمان ریشه مجدد و یا جراحی ریشه انجام خواهد شد. 7-پس از بی حسی دندان های فک پایین، ممکن است احساس درد و خشکی در ناحیه مفصل فک داشته باشید که با گذشت زمان و گرم نمودن آن (کمپرس گرم) درد برطرف می شود. 8-تا زمان پر شدن تاج و قرار گرفتن روکش,ترجیحابا سمت عصب کشی شده غذای میل نشود 9-مسواک زدن روی دندان درمان ریشه شده بلامانع است اما با توجه به وجود پانسمان موقت روی دندان و احتمال خارج شدن آن ، از کاربرد نخ دندان تا زمانیکه دندان مورد نظر ترمیم و روکش نشده است اجتناب نمایید. 10-در صورتیکه پانسمان روی دندان در فاصله بین جلسات خارج شد با مطب تماس بگیرید . 11-از خوردن و جویدن غذاهای سفت روی دندان درمان ریشه شده اجتناب کنید چرا که ممکن است باعث شکستگی دندان شود. بدیهی است در صورتیکه شکستگی به سطح ریشه گسترش یافته باشد دندان مورد نظر باید کشیده شود. 12-از وارد کردن فشار غیرضروری به دندان توسط زبان و انگشت اجتناب نمایید چرا که سبب طولانی شدن حساسیت و درد دندان خواهد شد. 13-در مورد دندانهایی که تحت درمان مجدد ریشه قرار گرفته یا دچار عفونت و کیست میباشند در صورت تأکید به کنترل حتما در زمان توصیه شده جهت معاینه مجدد مراجعه نمایید تا در صورت نیاز به جراحی ریشه و یا لزوم کشیده شدن آن بررسی انجام شود. 14-می توانید از محلول آب و نمک برای شستشو استفاده کنید. این محلول موجب کاهش درد و تورم می شود . 15-پس از عصب کشی، همواره به این مسئله توجه داشته باشید که در رعایت نمودن بهداشت دهان کوتاهی نکنید زیرا دیگر رشته ی انتقال حسی وجود ندارد که واکنش نشان دهد و معمولا زمانی افراد به پزشک مراجعه می کنند که میزان پوسیدگی زیاد شده است و متاسفانه خودشان متوجه نبوده اند.   موارد بالا نکاتی در مورد مراقبت های بعد از درمان ریشه بود که با رعایت این نکات ، نتایج بهتری از درمان خود خواهید گرفت   در صورتی که هر گونه سوالی دیگری داشتید می توانید با کلینیک در تماس باشید ، شماره تماس : 05138814151   آدرس : مشهد – بلوار کوثر – بین کوثر شمالی دو و چهار – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه سوم – کلینیک دندانپزشکی دکتر احتشام منش .   در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کلینیک دندانپزشکی دکتر احتشام منش بدست بیاورید ، پیشنهاد می کنیم کانال آپارات کلینیک را مشاهده کنید   کانال آپارات – کلینیک دندانپزشکی دکنر احتشام منش   با ما همراه باشید و ما را به دوستان خود معرفی کنید . در صورتی که به دنبال درمان ریشه در مشهد و یا عصب کشی دندان در مشهد هستید ، با ما در تماس باشید.